Tuesday, February 15, 2011

I've couldn't done a thing with just saying only

Hai...err..haii...


Lama dah rasanya aku tak update blog nii since January lepas..so fuck gila rasa bila baca blog kawan2 yang dah 4 5 6 tahun maju ke depan but aku still on the same shit lagi. Bila rasa mcm nak update je takde idea & bila dah ada idea rasa macam x sesuai pulak waktu nak update (cuz busy laa, ada kerja wtf so eva semua tuu)


Hari ni lepas je baca blog kawa bout 2 3 orang macamtu baru laa rasa nak update blog, tapi idea tu pulak macam pergi jauh-jauh je.. so rasa macam "!@#$%^& kau idea, nak pergi mana weyy??"


Okay, kita start perlahan-lahan yea..hari ini kita mulakan dengan menceritakan beberapa issue yang berkait.



#1 Kenapa orang masih lagi mengharap sesuatu yang tak pasti padahal dia sememangnya tak pasti?

Seriously, aku memang tak berapa nak faham dengan certain spesis orang macam nii. Ye saya tahu anda sudah dilukai oleh pasangan anda, tapi mengapa anda masih lagi mahu beri muka & mengharap seolah-olah dia tuu tak buat salah langsung kepada anda? 


Kadang-kadang dengar kengkawan cerita bout dia ditinggalkan oleh EX-lover dia (konon laa) plus dengan sakitnya hati bila dapat tahu si dia pasang kayu tiga & blablabla lagi buat aku rasa macam, "oh mat, kesian dengar cerita sedih kau...". Dah dengar luahan hati so aku pun bagi nasihat laa..


Then, tiba-tiba korang dapat tahu dia dilukakan lagi oleh bekas aweknya yang dia pernah ceritakan dulu. So, aku pun macam, "wtf??! dia nii apa punya makhluk nii, dah kena sakit hati then boleh lagi mengharap macam xde apa-apa?" Then bila tanya balik, dia ckp, "dah dah dah, aku dah serik dengan dia nii, aku tak mau jumpa or ada apa-apa hubungan dengan dia nii lagi dah.."


Part tuu korang cuba ulang start dari part 'kadang-kadang' sampai laaa ke 'lagi dah' tuu 3 4 kali.. Haa mcm tuu laa cerita yang jadinya.. Macam mana korang rasa? Entah laa, aku seriously tak faham. =_="


#2 Happy Valentines dayy whoowhoooo yayyyy!!! ....apa? haram??!

Menjelang je Valentines day nii mesti akan timbul macam-macam isu bout this day. Ada yang tak sabar nak tunggu laa, siap post kat semua orang "Happy Valentines day" kat facebook, twitter & so on.. Tak kurang juga dengan yang kata, "esh, mana boleh..haram! ada fatwa keluar kata valentines day nii haram.." So, terpampang laa poster-poster haram menyambut valentines day di kolej-kolej, surau malah di kawasan-kawasan perumahan..


So, dari situ konfem ada berlaku perbalahan antara 2 spesis yang berlainan pendapat nii.. Yang sokong tuu, terdiri drpd, non-muslims especially & tak kurang juga bagi yang ada pasangan sendiri.. Manakala yang tak sokong tuu mesti terdiri daripada geng2 ustaz, JKK, JAIS & diikuti oleh budak2 yang takde awek atau pakwe nii.. Yang geng2 masjid tuu xpe lagi, memang diorang akan perangi Valentines day tuu habis-habisan, yang mat2 atau minah2 masih single mingle nii..amboii, taknak kalah ye korang. Tahu mende tuu haram, tapi jangan laa menunjukkan rasa kejelesan anda tuu kepada orang yang sambut dengan pergi kat budak2 yang merendek time Valentines day then cakap, "whoii budak, jangan merendek!" atau dengan cara, "whoiii, beromen yekk!! takpe kau tunggu jap, aku call jais!!!"    dan juga tak lupa dengan cara     "haa, nii imam. Nii dia anak pak Wardo yang comel tuu, harap je muke lawo, tapi perangai huhh!! Mentang-mentang laa Valentines day amek kesempatan laa tuu g berdua-duaan laa tuu!!"


Tak kurang juga dengan ada yang kata Valentines day nii tak salah, ye laa masing-masing ada point tersendiri so diorang ada sebab laa tak halang drpd sambut Valentines day nii... Contoh macam, "saya ada pakwe, baru sebulan kapel, anniversary xde lagi apetah lagi bday dia, bagi laa saya sambut Valentine Day bersama orang tersayang, nii je cara saya nak luahkan rasa cinta kepada pakwe kesayangan saya tuu..hehe.."  diikuti dengan, "ade ke orang nak bagi bunga ros hari-hari? coklat ke, teddy bear besar ke, bantal bentuk love hari-hari ke? botak kepala laki aku weh! So biar laa kitaorang sambut Valentine day.. Lagipun setahun sekali jek.." dan tak kurang juga, "errr..saya anak tok imam kampung nii, ada pakwe tp saya x jumpa dia slalu, maklumlah kann...err,bagi laa saya jumpa pakwe hari Valentines nii ek? alaa, boleh laa, saya misshhh sama pakwe saya.." & banyak lagi..




Banyak sangat sebab kenapa orang macam x puas hati bila ada orang kata x boleh nak sambut Valentines day nii macam, hari ini laa hari untuk berkasih, hari di mana nak luahkan rasa kasih & chinta kepada pasangan & so on..




So dik,  memang hari tu untuk berkasih. Kasih sayang sesama manusia memang digalakkan dalam Islam tapi ingat lah ye korang pun kena jaga batas pergaulan jugak, nak2 yang bawah umur nii, ishhh...riso le abang tengok kome gi merendek nii, nak test sana nak test sini kemain lagi tuuu..amboii!


#3 Korang punya laa bantah kemain lagi Valentines Day tapi Maulidur Rasul korang sambut ke?


Haa ini laa masyarakat Malaysia kini, bila cerita perkara buruk tentang satu-satu benda kemain lagi kome berhujah, siap copy paste surah-surah yang berkaitan dengan isu tersebut, tapi bila ada sorang bukak soalan, "ko smayang ke?" haa senyap terus.. Kata orang, 'semut kat seberang nampak, tapi gajah kat diri sendiri tak nampak' (sorry salah perbahasa aku dah tak ingat).


Contoh macam hari ini yang juga merupakan hari Maulud Nabi. Sepatutnya kita sesama umat seeloknya memperbanyakkan berselawat kepada junjungan kita Muhammad SAW. Kalau aku time kecik-kecik dulu, kitaorang akan bersama sekolah buat rombongan ke rumah-rumah & berselawat, berzanji semua-semua tuu so fun laa.. Sambil-sambil enjoy pergi makan kat rumah kawan kita still tak lupa dengan Rasul kita dan banyak pengorbanannya kepada kita. So, saya ini merupakan Maulidur Rasul saya yang pertama tak semeriah tahun2 sebelum nii.. sedih rasa pun ada tapi saya juga tak lupa untuk berselawat ke atas nabi bukan sahaja pada hari nii sahaja malah hari-hari yang lain. Hari nii saya banyak surf & cari tentang sejarah Rasulullah SAW & juga tengok video kewafatan baginda di youtube. Tak perlu bagi link kot, korang boleh cari. At least, ada lah sedikit daripada tak ingat langsung bukan?




The point is sekarang nii, orang duk asyik bangkang orang sana sini daripada menyambut Valentine Day tapi bila hari Maulidur Rasul je korang membongkang satu hari suntuk seolah-olah hari nii mcm saje-saje je bagi public holiday. Boleh ke korang sanggup spend one day nak hargai pasangan korang yang korang still xtahu dia tuu betuk ke jadi suami atau isteri anda anda sekalian sedangkan susah nak spend satu hari untuk Nabi kita yang tercinta? Sedih bila tengok video kewafatan baginda bila tatkala baginda ucap "ummati, ummatiii, ummatii..." tatkala baginda dalam keadaan sakaratulmaut..






So malas nak cakap banyak lagi dah, nak fikir apa lagi cerita best untuk issue yang akan datang. Salam akhir dari saya Maumud Suleiman & kita berjumpa lagi. bye peeps!

3 comments:

Fatimah Ali said...

selamat M R.

Nur Liyana Mohd Yunus said...

haha.. tajam tuh. btol2. biasa la tu. klu bab api2 kan org, tunjuk pndai, bg ja kat sesetgh anak muda melayu ni. padahal solat 5 wktu pun wallahua'lam cukup ke x.. :)

Qaddafi said...

hahaha taw xpa. kita orang melayu nii memang terkenal dgn mulut yang cakap bagus.. kalau ada competition tuu mesti orang melayu je yg dapat hadiah semua tuu..

so. kesimpulannya, jangan jadi seperti manusia yang x serupa bikin. peace ^^v