Sunday, November 7, 2010

Cerita sebelum balik rumah 2

Kali ini aku ingin meluahkan rasa ketidakpuas hati aku kepada sistem pembelajaraan yang berunsurkan kesenian ini.

Macam mana nak start yee.. hmmm.. okay ianya bermula mcm nii. sebelum masuk universiti dulu abah ada cakap belajar kat universiti nii memang lain. dia bukan macam belajar kat sekolah kau buat kurang ajar dengan cikgu ke(jangan laa kurang ajar dengan cikgu, ilmu tak berkat), simbah air kat cikgu ke, calar kereta & apa sahaja barang kepunyaan cikgu anda disekolah. kau kena rapat dengan lecturer(nama cikgu bila korang masuk unversity)

So, aku pun angguk-angguk laa menunjukkan tanda faham.

Ternyata pembelajaran di sana memang totally berubah. but at 1st aku ingat belajar universiti nii macam sekolah, ye lah, rupa pun lebih kurang tak beza mcm sekolah. depends on certain university yang korang masuk belajar. but masa mula-mula masuk tuu otak dah terbayang-bayang macam dalam cerita Smallville yang mana Clark Kent masuk dalam bilik kuliah, bilik kuliah dia memang laa cantik, kerusi semua curve seakan-akan bentuk bulat mengelilingi lecturer korang yang duduk kat bawah sekali. kiranya macam colleseum laa cikgu kat stage bawah tuu, kerusi student makin ke belakang makin tinggi. tapi apa yang korang semua bayangkan tuu semua mana ada kat sini. maaf ye university, saya takde niat nak kutuk.



 Ta lupa juga masa masuk universiti jugak korang akan didedahkan dengan perkara yang dibernama "KALAU KORANG TAK DATANG TIGA KALI ALAMATNYA NANTI SURAT SAMPAI".   itu maknenye korang kena pergi jumpa lecturer, ada 2 pilihan je sama ada korang x boleh ambil paper atau korang keana maki hamun terlebih dahulu lepastu dia bagi korang 2nd chance. so ada laa kaitan nya dengan apa abah aku ckp masa nak pergi perak. dia kata jangan tuang-tuang kelas.


Yang sebenarnya nak cerita kat sini, sorry main tulis-tulis dulu sebab tengah fikir ayat. Di sini saya ingin menceritakan yang kami sebagai graphic student bila buat kerja graphic memang laa wajib pergi proceed dengan lecturer bagi tujuan penambahbaikan. bila proceed dia akan suruh kita buat mcm tu mcm nii tambah itu & apa apa lagi laa. its okay kerana itu pun satu daripada proses pembelajaraan & juga merupakan satu ibadah.

Tapi yang sangat peliknya, apa yang lecturer suruh buat tuu kadang-kadang tak boleh diterima akal. Seriously, bila kita buat kerja & tanya kawan-kawan diorang akan bagi feedback yang positif. paling kurang pun akan ada cakap cantik (taktahu laa sebab nak ambil hati kot) tapi yang banyaknya akan menegur. Itu tak kisah sebab saya nii pun budak baru belajar. Honestly cakap baru sem nii saya boleh guna application2 tools untuk kerja-graphic. Bila kita buat balik artwork yang disuruh oleh lect macam dia ckp buat mcm tu mcm nii, kawan-kawan pun tengok & mesti diorang terkesima sebentar seraya berkata, "dude, pebende nii?" "err, apahal aku tengok mcm pelik je" "WTF doo, ni lect aja ke tok mudim yang aja nii? & banyak lagi ayat yang kuran enak didengar. saya nak mintak maaf awal-awal laa lecturer bukan nak kutuk, tapi sekiranya encik2 sekalian ingin menyuarakan idea yang encik2 cakap ala-ala urban tuu tolong laa berfikiran urban. Ni tak, kata nak mcm moden mengikut trand terkini tapi bagi pun mcm apa je. Encik yang perlukan research yang lebih banyak mengenai trend masa kini bukan sekadar kami yang buat research sahaja.


Ini bukan kutuk atau apa. Ini nak bagi mengelak perkara sebegini berlaku. Apa bila time buat prsentation beberapa lecturer akan dijemput bagi sesi kritikan & kutukan. Apa yang banyak saya lihat lecturer saya di sini semua banyak memberikan kritikan yang agak melampau. Saya tak kisah sebab diorang buat mcmtu demi kebaikan kita semua sebab nanti client kat luar sana lagi haru-biru. Tambahan pula, saya menerimanya dengan seadanya. Kadang-kadang yang saya lihat ada lecturer nii bagi nasihat agak okay tapi kadang-kadang dia kelihatan cakap macam bagus sahaja (maaf saya tak ada bahasa yang lebih baik, ini pun habis cover)
ye lah, anda cakap mcm tu mcm nii. tapi work yang anda buat banyak kalangan kami sebagai student kutuk kot. Memang banyak yang kutuk laa 100% kutuk kot.


Lagi satu, apa yang saya nampak semasa sesi kritikan tuu apa yang boleh saya katakan sesi lecturer kutuk sama lecturer tapi yang lecturer yang kutuk tuu cakap pandang kitaorang. Nak ketawa pun ada, tapi kesian laa tengok lecturer yang mengajar kami tu dia sahaja. So saya pun mendiamkan diri seolah-olah kami yang bersalah. Paling kelakar, work yang lecturer kutuk tuu work yang mana datang dari idea lect 100%. Tolong laa weh, kesian laa lecturer saya. Dia diam je..


Hmm, ada sedikit nak tambah lagi, ingat sekiranya anda semua masuk universiti korang akan diberi 1 pilihan sahaja iaitu, ikut cakap lecturer ibarat anjing yang dijerut leher. kalau tak habis lah markah korang, tak dapat A lah jawabnya. tapi bukan semua lecturer mcm nii. kalau nak dikira lecturer dalam 1 fakulti tuu hanya 2% sahaja yang berperangai mcm tu. berbalik semula kepada apa yang abah cakap, ikut ckp lecturer. tapi abah, kalau apa yang dia ajar tuu tak bagi kembang otak mcm mana?



So pengajarannya disini, bukan salah satu pihak sahaja kenapa hal ini berlaku, banyak faktor, jika nak diikut betulnya permarkahan diambil mengikut skema-skema yag diberikan. Tapi ini adalah subjek seni , dimana markah diambil mengikut hati dan perasaan lecturer, once dia tak suka kau, I dont know what to say laa. nasib korang laa. tapi itu lah, reality sekarang, dalam mana-mana pun korang akan nampak politiknya dalam belajar sini. Course lain saya tak tahu laa. Dalam nii cerita pasal course seni sahaja.


Kepada lecturer sekalian, dalam korang nak bagi ilmu tuu tolong laa bagi tunjuk ajar sebaik mungkin, saya kaya bukan tak cukup ke apa, tapi taknaklaa jadi mcm hal yang sudah saya nyatakan sebentar tadi. Kepada rakan-rakan yang belajar tinggi-tinggi tuu yang bercita-cita nak jadi lecturer, korang jangan laa jadi mcm saya nyatakan tadi, atau songlap duit budak ke nak tolong printkan. kesian kat student weh, barang sekarang nii mahal, bila duit dah habis beli barang diorang call mak bapak, diorang jugak kena maki. Student jugak yang kena. Kesian lahh..


So sampai sini sahajalah, banyak lagi nak cakap sebenarnya, kalau tulis nii memang tak akan habis. Saya cakap banyak pun tak guna sebab saya pun lebih kurang juga. Ini pun saya tulis sekadar nak mengingatkan & serta pemperbaiki diri sendiri...So, realiti dunia sekarang nii memang dah ada unsur-unsur politik, tak yah banyak, dalam belajar nii pun ada. Akhir kata, yang baik datang dari Allah SWT, dan mana buruk datang dari diri saya sendiri.



sama-sama lah kita perbaiki diri kita ya. saya pun juga. hihihi.

Ciao peeps~

9 comments:

safuraasali said...

student sri isknadar eh??

Qaddafi said...

yup.

Ajim Jimkimjat said...

Alright, kat sini aku pn nk letak input aku sbg classmate :D

1. mmg aku pn sama macam ko, gile batak bile masuk U. batak bkn sbb culture shock. tp batak sbb aku x penah dapat peluang serang lecturer secara psikologi haha. time part 1 n part 2 mmg aku suka gile2. kacau lecturer byk. haha, bukti aku kantoi 2 sem awal.

2. bab ponteng kelas pn mmg aku slalu buat gak dulu..da la slalu ponteng, dtg kelas pn balik awal. haha.

3. lastly nk ckp pasal lecturer pnye idea, (sorry to say) MEMANG TAK BOLEH PAKAI. sbb tu aku x pnah ikut dgr lecturer. ape yg diorg ckp, semua aku x dgr. maybe ada stgh nmpk aku cam ikut dgr lecturer, padahal sbnarnya aku ikut kat depan je. kat belakang, aku pkai otak aku sendiri :D nasihat aku, kita islam melayu moden, hormat org tua. tp yg makna maksiat dan syirik perlu kita hindarkan :D seperti IDEA2 olskul mereka cett.

all in all, kite dlm proses pembelajaran, bukan proses pendengaran. dlm konteks ni, pendengaran kata lekchurer ;)

Qaddafi said...

ouh. patutla. aku sekarang nii baru realise something. patut buat mcm kau dulu. thanks weh

safuraasali said...

ouh. same camouss. :)

Qaddafi said...

you course apa?

safuraasali said...

i pnye fac depan u je. FSKM. :).
science quantitatie. you AD amik ape??

Qaddafi said...

ambil graphic design.
lahh depn tu je ka?

hahaha. what a small world :D

safuraasali said...

haha. yep3. dpn fac u je. (:. ouh. btw, hye. im safuraasali. hehe.nice to know you. :)